‘t Kliekske (Start L.P. 09) – 1969
Toen in 1968 vier jonge mensen, geïnspireerd door de oude liederen en dansen van onze voorouders, samen muziek maakten, had niemand van hen kunnen voorzien welke vlucht dit bescheiden initiatief zou nemen. Honderden bezoeken aan oudere mensen legden zij af, wat resulteerde in een grote verzameling volksliederen, melodieën, dansen en instrumenten. Een van die bezoeken was bij mijn peter Victor Demesmaecker. Hij zong “Naar Bellingen” voor hen.
Herman Dewit noteerde sinds 1967 volksliederen en- melodieën en verzamelde de typische inheemse volksinstrumenten die tot ons volkskundig cultureel erfgoed behoorden.
Deze instrumenten bouwde hij na zodat men na tientallen jaren van stilte opnieuw in vlaanderen doedelzak, draailier, hommel, eenhandsfluit, klompviool… kon horen en zien.
Dit was de aanleiding tot het ontstaan van ‘t Kliekske in 1968. Samen met zijn vrouw Rosita Tahon, schoonbroer Oswald Tahon en Franske Lots -in 1970 vervangen door Wilfrid Moonen- gaven zij met dit kwartet enkele (duizenden) concerten in alle mogelijke zalen en plaatsen. Rosita en Oswald waren mijn buren.
Toen in 1968 vier jonge mensen, geïnspireerd door de oude liederen en dansen van onze voorouders, samen muziek maakten, had niemand van hen kunnen voorzien welke vlucht dit bescheiden initiatief zou nemen. Honderden bezoeken aan oudere mensen legden zij af, wat resulteerde in een grote verzameling volksliederen, melodieën, dansen en instrumenten. Een van die bezoeken was bij mijn peter Victor Demesmaecker. Hij zong “Naar Bellingen” voor hen.
Herman Dewit noteerde sinds 1967 volksliederen en- melodieën en verzamelde de typische inheemse volksinstrumenten die tot ons volkskundig cultureel erfgoed behoorden.
Deze instrumenten bouwde hij na zodat men na tientallen jaren van stilte opnieuw in vlaanderen doedelzak, draailier, hommel, eenhandsfluit, klompviool… kon horen en zien.
Dit was de aanleiding tot het ontstaan van ‘t Kliekske in 1968. Samen met zijn vrouw Rosita Tahon, schoonbroer Oswald Tahon en Franske Lots -in 1970 vervangen door Wilfrid Moonen- gaven zij met dit kwartet enkele (duizenden) concerten in alle mogelijke zalen en plaatsen. Rosita en Oswald waren mijn buren.
Al wat ooit verscheen over onze volksmuziek werd uitgepluisd. Maar vooral werd er opgetreden: een selectie uit de rijke overlevering levert verschillende thematische programma’s.
Ze brengen niet zomaar folk, ze zijn ook echt bij honderden oudere mensen langs geweest om authentieke info en materiaal op te sporen. Ze bestudeerden en repareerden (vooral Herman Dewit) oude instrumenten zoals rommelpot, doedelzak, citer, klompviool, …
Hier is de eerste van ‘t Kliekske, nog met Franske Lots op accordeon.
T KLIEKSKE
Ze brengen niet zomaar folk, ze zijn ook echt bij honderden oudere mensen langs geweest om authentieke info en materiaal op te sporen. Ze bestudeerden en repareerden (vooral Herman Dewit) oude instrumenten zoals rommelpot, doedelzak, citer, klompviool, …
Hier is de eerste van ‘t Kliekske, nog met Franske Lots op accordeon.
T KLIEKSKE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten