zaterdag 9 juni 2012

Louis Neefs – de originals




Ludwig Adèle Maria Jozef (Louis) Neefs  (Gierle, 8 augustus 1937 – Lier, 25 december 1980) was een Vlaams zanger en een belangrijk voorvechter van het Vlaamse lied en de Vlaamse kleinkunst.

Zijn bekendste nummers waren: “Mijn Vriend Benjamin”, “Oh Oh, Ik Heb Zorgen”, “Aan het strand van Oostende”, “Jennifer Jennings“, “Margrietje”, “Martine”, “Laat Ons Een Bloem” en “Annelies uit Sas van Gent   (in Zeeland)”.

Louis Neefs zat in het schoolkoor en leerde gitaar spelen tijdens zijn studies. Eind jaren 50 kreeg hij via talentenjachten een platencontract aangeboden. Zijn eerste hit scoorde hij in 1960: “Ein kleines Kompliment”.
VRT

Veel van zijn hits waren Nederlandstalige bewerkingen van Amerikaanse nummers, onder meer “Benjamin”, “Aan het strand van Oostende” en “Laat ons een bloem”. Hij zong ook in het Duits en in het Engels en presenteerde tv-programma’s zoals “Binnen en buiten” en “Tienerklanken”.

Neefs vertegenwoordigde België met succes op internationale liedjesfestivals. In 1968 won hij in Athene de “Olympiade van het lichte lied” met “Iris”. Hij nam ook 2 keer deel aan het Eurovisiesongfestival. In 1967 zong hij in Wenen “Ik heb zorgen”. In 1969 stond hij in Madrid met “Jennifer Jennings   (foto in tekst). Hij eindigde beide keren op de 7e plaats, 2 van de beste Vlaamse resultaten die België ooit haalde op het Eurovisiesongfestival.

Neefs en zijn vrouw Liliane kwamen op eerste Kerstdag 1980 om het leven bij een verkeersongeval in Lier. De auto van de zanger werd aangereden. Neefs was op slag dood, zijn vrouw Liliane overleed op weg naar het ziekenhuis. Het paar had twee zonen: Ludwig en Günther. De laatste werd ook een bekend zanger.

Louis Neefs’ nummer “Wat Een Leven  (Als Ik Ooit Eens 5 Minuten Tijd Heb)” werd in 1965 gebruikt in het televisieprogramma “Echo” op beelden van een groep wegwerkers die uitgebreid hun tijd nemen om een weg aan te leggen. Dit filmpje is klassiek geworden en wordt nog regelmatig herhaald.

Ik vroeg me af waar hij zijn inspiratie haalde en vond deze originals voor zijn hits.




Bobbie Gentry – Benjamin (Mijn vriend Benjamien)
Bobby Goldsborro – Mary Lou (Annelies uit Sas van Gent)
Clint Eastwood – I talk to the trees (We zullen wel zien)
Heintje – Guter Mond, Du gehst so Stille (Margrietje)
Hoyt Axton – Evangelina (Aan het strand van Oostende)
Hugues Aufray – A mon Hélène (Martine)
Massiomo Ranieri – L’amore e un attimo (Omdat ik van je hou)
Ray Stevens – Sunday Morning Coming Down (Zondagmorgen Liliane)
Sandy Denny – Like an old fashoned waltz (Ik kan nooit zonder jou)
Wally Whylton – Leave us a flower (Laat on seen Bloem)



2 opmerkingen:

  1. 'Sunday Morning Coming Down' is geschreven door Kris Kristofferson.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat op de Ray Stevens lp "Have A Little Talk With Myself". Monument labeleigenaar Fred Foster (coauteur van Me And Bobby McGee) beheerde de songcatalogus van opkomende Nashville songschrijver Kristofferson. Ray Stevens had de keuze tussen dit en Raindrops Keep Falling On My Head.

    De auteursversie van Kris Kristofferson is een jaar later uit op zijn debuutalbum.

    BeantwoordenVerwijderen