vrijdag 10 augustus 2012

Prince's Orchestra - I'm Alabama Bound (1909)



"I'm Alabama Bound" is eigenljk ontstaan als een ragtime song.

Hij werd geschreven door Robert Hoffman in 1909. Hoffman  droeg hem "respectfully"  op aan een zekere  M. T. Scarlata. De eerste publicatie van de song vermeld dat de muziek ook wel gekend is als “The Alabama Blues".

Alabama was net als Arkansas vaak een allegorie voor heel het zuiden van de States. Bovendien was de Alabama Bound een dans waarbij de partner zo close werd gehouden als bij de Bunny Hug en andere gewaagde close couple dances.

Misschien de best gekende versie is deze van Huddie Ledbetter (Leadbelly) ("Alabama Bound", Victor 27268, 1940).

1.De oudste tekst van een song die als voorloper kan fungeren van de song is een Minstrel tekst uit 1849. De song is  "I Hab Leff Alabama", en werd geschreven door ene Marshall S. Pike.

“Alabama agen, Alabama agen,
And if I ebber lib till the sun rise tomorrow,
I's a gwine to go back to Alabama agen.”

 Charles Prince


2.De oudste opname echter is van Prince’s Orchestra uit November 1909 (Columbia A-901).

Charles Adams Prince’s Orchestra  was een populaire band in die tijd. Zij speelden cake-walks en militaire marchen.


3.Alan Lomax verzamelde oude folksongs. Hij vertelt over een opname uit 1934, opgenomen van gevangenen in Texas, Louisiana en Mississippi : Ene Pete Harris zong :

“I'm Alabama boun', I'm Alabama boun',
Jes' as sho' as de train pull out, eas' today, I'm Alabama boun',
Great God a mighty, babe, I'm Alabama boun'.”

En

“Why doncha be like me? Why doncha be like me?
Drink yo' high-tension whisky, babe, an' let yo' cocaine be, An' let yo' cocaine be.
Great God a mighty, babe, An' let yo' cocaine be.”



4.De onvermijdelijke Jelly Rol Morton schreef ook een "Alabama Bound" song, "Don't You Leave Me Here" (1939)

Hier horen we :
“I'm Alabama bound, Alabama bound,
If you like me, honey babe, you've got to leave this town.

She said, "Don't you leave me here, don't you leave me here,
But, sweet papa, if you must go, leave a dime for beer.”

 

5.Ook Trixie Smith's “Railroad Blues”  uit 1925 heeft het over hetzelfde :

“Now, if the train stays on the track, I'm Alabama bound.
Now, if the train stays on the track, I'm Alabama bound.”


6.In 1956 heeft Lonnie Donegan over :

“If this train don't stop and turn around
I'm Alabamy bound, I'm Alabamy bound”

Hij haalde zij mosterd bij Leadbelly.



 Papa Charlie Jackson


Covers zijn o.m. : Blossom Seeley (1925) [als Alabamy Bound], Papa Charlie Jackson (1925) [later ook als Elder Greene Blues (zie voetnoot)], Henry Thomas (1927) [als Don't Leave Me Here, in '28 als Don't Ease Me In; heeft het daarin over toestanden in de rietvelden langs de Brazos Rivier in Texas; in '29 als Don't You Leave Me Here], Pete Harris (1934) [Lomax opname; hun tweede ontdekking na Lead Belly], Lead Belly (1935) [als Alabama Bound; in '40 met het Golden Gate Quartet en in '46 samen met Woody Guthrie & Cisco Houston], Rich Brown (1937) [John A. Lomax opname; noemde dit een levee camp song], Washboard Sam (1938) [als Don't You Leave Me Here], Jelly Roll Morton (1939) [idem, maar ook als I'm Alabama Bound, wat hij beweerde zelf geschreven te hebben toen hij in barrelhouses in Mobile, Alabama speelde in 1905], Louis Jordan (1940) , Odetta (1954) [als Alabama Bound], Lonnie Donegan (1956) [als I'm Alabammy Bound], Ray Charles (1960) , Jim Kweskin's Jug Band (1965) [als Don't You Leave Me Here; toegeschreven aan Jelly Roll Morton], Tom Rush (1965) , Charlatans (1966) , Mickie Finn (1967) [als Alabamy Bound], Tee Set (1967) [als Don't You Leave], Doc Watson (1971) , Van Morrison-Lonnie Donegan-Chris Barber (1998) [als Alabamy Bound], Roger McGuinn (2001) [met Pete Seeger], Guy Davis (2002) [als Don't You Leave Me Here], enz...



Hier zijn :

1. Prince's Orchestra - I'm Alabama Bound
2. Blossom Seeley - Alabamy Bound
3. Papa Charlie Jackson - I`m Alabama Bound
4. Paul Whiteman and his Orch. - Alabamy Bound
5. Trixie Smith - Railroad Blues
6. Jelly Roll Morton - Don't you leave me here
7. Pete Harris - Alabama Bound
8. Leadbelly - Alabama Bound
9. Mance Lipscomb - Alabama Bound
10. The Charlatans - Alabama Bound
11. The Panama Ltd. Jug Band - Alabamy bound

   





Leadbelly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten